We hebben iets te vieren: SMS is 24 jaar oud

2 minutes read

SMS bestaat 24 jaar

Op 3 december 1992 stuurde programmeur Neil Papworth het allereerste mobiele bericht. Nu, 24 jaar later, is SMS nog steeds ‘alive and kicking’. En hoe! Hier bij CM Telecom, is onze business gebouwd op dit 160-tekens tellende communicatiemiddel. Voor CM begon dit allemaal met het bericht: “Ga je mee naar Highstreet?”

Dit was het bericht dat Gilbert Gooijers naar Jeroen van Glabbeek stuurde. Samen richtten Jeroen en Gilbert het oorspronkelijke Club Message op en introduceerden in 1999 ‘Groep SMS’. Deze SMS-dienst werd gebruikt om bezoekers van discotheken in de Benelux te informeren over gast DJ’s, time table, prijsvragen, korting en meer weekendnieuws.



Discotheken zagen hun bezoekersaantallen stijgen door het gebruik van SMS. Hiermee steeg ook bij andere bedrijven de interesse in Groep SMS. Meer en meer bedrijven verstuurden SMS berichten via Club Message. In 2002 introduceerde Club Message ook 'MailSMS', waarmee bedrijven grote hoeveelheden SMS berichten via e-mail kunnen versturen.

Al snel werd Club Message te groot voor het pand waar Jeroen en Gilbert begonnen. Dus moest Club Message verhuizen naar een grotere vestiging. Kort na het nieuwe adres kreeg Club Message ook een nieuwe naam die beter paste bij zijn klantenbestand, dat bestond uit grote corporaties, scholen en overheden. De nieuwe naam CM was een feit.

CM 
Naarmate het aantal medewerkers groeide, groeide ook het aantal bedrijven dat werd geïntegreerd in het platform van CM. En naast de groei in klantenbestand, bleef CM uitbreiden door andere bedrijven over te nemen, waaronder Global Messaging, S2M en TicketFlow.

17 jaar nadat CM werd opgericht, zijn miljarden berichten verstuurd en loopt de teller elke dag met een paar miljoen berichten verder op. Nu zitten we in het midden van een technologische vloedgolf. Geen bedrijfsmodel, geen investering en geen managementproces is nog hetzelfde. Er zijn nieuwe digitale ecosystemen ontstaan en ook die zullen zich blijven ontwikkelen. Kijk bijvoorbeeld naar Uber, het grootste taxibedrijf ter wereld dat geen enkele taxi bezit. Het meest populaire content bedrijf Facebook maakt geen eigen content en de grootste accommodatieverhuurder Airbnb bezit geen eigen accommodaties.

Er is iets groots gaande. De wereld zal alsmaar directer, sneller en veiliger worden. En die veranderingen gaan wij veroorzaken. Wil je hier deel van uitmaken? Bekijk onze vacatures en neem contact op. 

BEKIJK VACATURES



Interessant? Deel het met je netwerk!

Over de auteur

Charlotte van Raak

Connect met Charlotte via

LinkedIn.