Waarom SMS ook in 2014 onverminderd belangrijk blijft

3 minutes read

Waarom SMS ook in 2014 onverminderd belangrijk blijft

SMS vierde onlangs haar 21ste verjaardag. Ondanks die nog prille volwassenheid, voorspellen velen haar vroegtijdige dood. Maar SMS’en in business-to-business en business-to-consumer floreert. Nog steeds en steeds meer.

Waarom dat zo is, is afhankelijk van een aantal factoren. Allereerst uiteraard door de opkomst van 'mobile'. Iedereen bezit tegenwoordig een mobiele telefoon. Of dat nu een feature phone is of een smartphone. Er zijn tegenwoordig net zoveel mobiele telefoons als wereldbewoners, maar slechts 40 procent daarvan is een smartphone (zonder mobiel internet). Toch is iedereen altijd bereikbaar, zelfs als we liggen te slapen. Maar liefst 63 procent van de telefoonbezitters verklaart de telefoon naast het bed te leggen.

Mail vs. SMS
SMS-marketing wint het daarnaast ruim van e-mailmarketing. De open rate van e-mailmarketing ligt vele malen lager dan bij SMS-berichten. De open rate bij e-mail ligt rond de 32 procent, bij SMS ligt dat ongeveer op 98 procent. Daarnaast wordt e-mail minder snel of helemaal niet meer gelezen. Daarmee samen hangt eveneens dat bijna 30 procent van de mensen daadwerkelijk reageert op mobiele advertenties of reclame en dat 47 procent van hen daadwerkelijk een aankoop doet.

SMS versturen met een applicatie via bijvoorbeeld een SMS Gateway wordt steeds belangrijker. Juniper verwacht dat er in 2016 meer SMS-berichten worden verstuurd vanaf applicaties dan van persoon tot persoon. Het voorspelt dat in 2016 er 70 miljard dollar omgaat in SMS versturen via applicaties als SMS Gateways.

'SMS is koning'
Portio Research, een belangrijke speler als het gaat om onderzoek in en naar de mobiele markt, roept het niet voor niets al jaren: SMS was, is en blijft voorlopig koning voor wat betreft mobile messaging en geldt als het fundament van non-voice-omzetten. Van OTT-apps valt dat zeker nog niet te zeggen.

Toestemming
Vice-president Eric Lazar van Mobile CRM beaamt bovenstaande argumenten op 1 november in een memorerend opiniestuk op de techwebsite The Next Web. „Waarom zou je, met alle telefoons die SMS kunnen ontvangen en consumenten die bijna iedere SMS’je binnen luttele seconden lezen, deze dienst nog links laten liggen als bedrijf?”, vraagt hij zich af. „Bovendien”, zo verklaart Lazar, „werkt SMS op basis van goedkeuring vooraf. Mensen die SMS-marketingberichten ontvangen, hebben toestemming gegeven en staan bijvoorbaat open voor de content die wordt verspreid.”

Dood en begraven? Integendeel.
In België constateert techwebsite ZDNet eveneens dat SMS nog lang niet dood is. Integendeel. In het bedrijfsleven ligt voor het communicatiemiddel nog een gezonde toekomst in het verschiet. „Ook al voorspellen we een afname in SMS-opbrengsten”, legt Informa-onderzoeker Gareth Sims uit, „het zou naïef zijn te denken dat SMS geen toekomst heeft.”

Afhankelijk

We zijn in hoge mate afhankelijk van het Short Message Service-berichtje. Vermissingen worden opgelost met Amber Alert, overvallers gepakt via Burgernet, we betalen kleine bedragen met een simpel SMS’je, stemmen op onze favoriete kandidaat bij The Voice of Holland met onze mobiele telefoon of loggen in bij internetbankieren met een One Time Password per SMS.

Niet alleen bedrijfskritische zaken worden met SMS afgehandeld, ook amusement en handel zijn aspecten waarbij SMS een hoofdrol speelt. Juist de eenvoudige invoering van een SMS-applicatie als een gateway en het feit dat iedereen SMS kan ontvangen, zorgen ervoor dat SMS ook in 2014 nog succesvoller wordt ingezet dan in 2013.

Fotocredit: Eelke Dekker/Flickr

Wilt u meer nieuws over SMS ontvangen? SMS.nl verstuurt maandelijks een nieuwsbrief, waar u zich via deze link voor kunt inschrijven. 

 

 

 

 

 

 



Interessant? Deel het met je netwerk!

Over de auteur

Erik Eggens

Connect met Erik via

LinkedIn, Twitter.