Voor Rabobank werkt sms: iedereen kiest zijn eigen kanaal

3 minutes read

Rabobank

De Rabobank is een Nederlandse bank die wereldwijd actief is. In Nederland heeft de Rabobank ongeveer 8 miljoen klanten, wereldwijd kent de bank met haar dochterondernemingen bijna 57.000 medewerkers.

De bank ambieerde al in een vroeg stadium een mobiele werkwijze en lanceerde in 2007 Rabo Mobiel, een mobile virtual network operator. In het kielzog volgde tevens SMS Betalen, een eenvoudige betaaloplossing gebaseerd op sms.

Om alle klanten, maar ook medewerkers snel en efficiënt op de hoogte stellen en te houden koos ook de Rabobank ervoor om deze communicatie via de mobiele telefoon te laten verlopen. De basis daarvoor werd gelegd toen Rabobank opmerkte dat er onder klanten behoefte was om op ieder moment van de dag op de hoogte te zijn van het saldo op hun bankrekening.

Nieuwe generatie wil altijd op de hoogte zijn

“Er ontstond een generatie die constant op de hoogte wilde zijn van het banksaldo”, legt Abe Boersma uit. Abe Boersma is Hoofd Unified Communications bij Rabobank. “Als Rabobank spelen we daar met sms handig op in. Niet alleen via onze mobiel bankieren-app kun je nu altijd je saldo checken. Ook personen zonder smartphone zijn altijd op de hoogte van hun saldo. Ook dat is belangrijk”, vindt Abe Boersma. “Iedereen moet zijn eigen communicatiekanaal kunnen kiezen.”

Rabo Alert

De bank benaderde Callfactory, onderdeel van CM, om het Rabo Alert op te zetten. “In die samenwerking ontstond een straightforward systeem dat simpelweg op oproep een bericht uitstuurt als er een transactie of andere beweging plaatsvindt bij het rekeningnummer”, vertelt Abe Boersma. “SMS Saldo bestaat bijvoorbeeld nu al tien jaar en draait nog steeds. Destijds hebben we het in twee weken opgezet. Wat werkt hierin is sms, iedereen kan het met elke mobiele telefoon gebruiken en we hebben er geen omkijken naar”, aldus Boersma.

Directe koppeling

“Rabobank is begonnen met een directe koppeling op een middleware-oplossing MobiusGateway”, vertelt John Hendriks van CM. “Met deze oplossing kon Rabobank direct diverse eigen applicaties ontsluiten op basis van onder andere MQ- en smtp-protocol. Deze heeft tot eind 2014 gefunctioneerd. Hierna is RABO gemigreerd van een rechtstreekse smtp gateway naar CM. Verder maakt de Rabobank, en vooral de lokale banken, gebruik van Bericht Online, een webbased SMS-applicatie.”

Rabobank lanceerde naast SMS Saldo nog meer sms-alerts. Om klanten op de hoogte stellen van bij- en afschrijvingen, ontwikkelde Rabobank in de samenwerking het Bijschrijving en Afschrijving Alert. Ook als een klant in het rood raakt, kan Rabobank een sms sturen via de SMS Gateway van CM zodat de klant tijdig geld kan overmaken. Daarnaast voorziet Rabobank beleggers van belangrijke informatie via sms.

One Time Passwords via SMS

De bank gebruikt naast de sms-alerts voor klanten de OTP-oplossing van CM om Rabobankmedewerkers veilig in te laten loggen op de digitale werkomgeving, het zogenaamde twee-factor authenticatie met One Time Passwords (OTP). One Time Passwords bieden extra veiligheid bij het inloggen op werkportalen doordat na invoer van gebruikersnaam en wachtwoord een eenmalig wachtwoord naar de mobiele telefoon  van de eigenaar wordt gestuurd. De eenmalige code is tevens beperkte tijd geldig, wat inloggen door derden onmogelijk maakt, ook als zijn gebruikersnaam en wachtwoord onvermoed bekend. Een OTP-systeem draait om snelheid en betrouwbaarheid: een medewerker wil immers binnen enkele seconde het wachtwoord ontvangen om te kunnen werken.

Toekomst

Rabobank ambieert in de toekomst alle kanalen die messaging- en communicatieapplicaties bieden te gebruiken in de interne processen en dienstverlening: zowel om klanten als medewerkers te informeren, voor crisiscommunicatie en voor afspraakbevestigingen. “Universeel, en voor iedereen bereikbaar en met algehele keuzevrijheid.”

FINANCESECTOR



Interessant? Deel het met je netwerk!

Over de auteur

Erik Eggens

Connect met Erik via

LinkedIn, Twitter.