Uitgaven in SMS-marketing verdubbelen

2 minutes read

Het totale bedrag dat bedrijven uitgeven voor SMS-marketing, groeit verder tot acht miljard dollar in 2016. In 2012 werd er nog vier miljard dollar uitgegeven aan marketing via SMS.

Dat concludeert het onderzoeksbureau Infonetics. “Hoewel mobiel internet een explosieve groei doormaakt, zijn voice en SMS nog niet dood. Integendeel”, stelt Infonetics-analyst Stéphane Téral. “De doemscenario’s zoals die rondgaan over SMS en MMS, zijn schromelijk overdreven. Ondanks de populariteit van over-the-top (zoals Whatsapp en Viber, red.) constateer ik een jaarlijkse groei van het gebruik van SMS tot 2016, de periode die we hebben onderzocht.”

Onlangs publiceerde onderzoeker PortioResearch ook al een uitgebreid rapport waarin werd voorspeld dat SMS de komende jaren het meest gebruikt wordt in mobile messaging. Vooral voor Azië en Latijns-Amerika voorspellen beide onderzoekinstanties groei bij SMS Marketing.

Hoewel het SMS-verkeer voor consumer-to-consumer afneemt, zien bedrijven steeds meer heil in een SMS-campagne zowel naar hun consumenten als naar andere bedrijven. Een bijzonder voorbeeld daarvan is een zonnestudio in Seattle. Die zette onlangs SMS succesvol in en genereerde in slechts 30 dagen een extra omzet van bijna 200.000 dollar. Bovendien nam het aantal inschrijvers voor de mobiele acties van de Seattle Sun Tan toe met 4774 personen.

Een succsvolle SMS-campagne is zeker niet alleen weggelegd voor retailers als zonnestudio’s. Bedrijven die klantgerichtheid hoog in het vaandel hebben, kunnen met een SMS-campagne ervoor zorgen dat de conversie toeneemt met 328 procent, zo becijferde Leads360 onlangs in een Whitepaper. Uit een analyse van 3,5 miljoen leads van 400 bedrijven bleek dat de conversie toeneemt door SMS in te zetten. Bij meer dan drie SMS’jes na een lead is de conversie met 328 procent gestegen.

Door de succesvolle cases en groeiende inzet van SMS-verkeer in marketing, verwacht Infonetics dat telecomproviders wereldwijd een toename zien in de omzet van SMS en Voice met zes procent. Of dat genoeg is om het tanende SMS-gebruik door consumenten te compenseren, lijkt niet het geval. 



Interessant? Deel het met je netwerk!

Over de auteur

Erik Eggens

Connect met Erik via

LinkedIn, Twitter.