SMS-meldpunt Pathé-bioscopen populair

2 minutes read

SMS-meldpunt Pathe bioscopen

Het SMS-meldpunt voor bezoekers van Pathé-bioscopen is populair. Met het systeem kunnen bezoekers onder meer overlast in de zaal melden.

De bioscoopketen voerde het SMS-systeem vier jaar geleden in. Met het meldpunt wilde Pathé snel kunnen reageren op problemen, opmerkingen of klachten en vragen uit een zaal net voor, tijdens of net na de hoofdfilm. “Iedereen heeft een mobiel. En iedereen kan SMS’en. Dat wilden we inzetten in onze bioscopen om in contact te komen met onze consumenten”, legt Pathéwoordvoerder Youry Bredewold uit. “Daarin zat uiteraard wel een discrepantie: we wilden dat mensen ons aan zouden spreken via de mobiele telefoon, hoewel die apparaten ook voor overlast in de zaal kunnen zorgen, Met SMS beperk je die overlast het allermeest en sta je toch in contact met je consument.”

Een SMS-klacht uit de zaal komt binnen op een centrale telefoon, beheerd door de storingsmanager van het betreffende filiaal van Pathé. “Die geeft meteen gehoor aan een de vraag of de klacht en lost die zo snel mogelijk op. Afhankelijk van de grootte van het Pathécomplex duurt het gemiddeld drie tot vier minuten voordat het probleem is opgelost”, stelt Bredewold. “Als we bovendien een tendens of een structuur herkennen in het soort klachten, gaan we dat integraal aanpakken. Het aantal en het soort SMS-meldingen wordt gemeten. Afhankelijk daarvan bepalen we ons beleid en een strategie hierin.”

Heel eenvoudig was de invoer van het systeem niet. Ondanks dat bij aanvang van iedere film het SMS-nummer wordt getoond in een streamer, duurt het even voordat bezoekers de shortcode daadwerkelijk uit het hoofd weten. “We wilden eigenlijk nog lichtbordjes met het nummer ophangen. Daar hebben we utieindelijk maar vanaf gezien, omdat we anders zelf lichtoverlast zouden veroorzaken”, aldus Bredewold.

Per week komen er per filiaal ongeveer 6 á 7 SMS-berichten binnen. Dat lijkt redelijk veel totdat je er het aantal bioscoopbezoekers tegenover zet. In totaal bezoeken 14 miljoen mensen jaarlijks de bioscoop. Ongeveer 1/100 procent van het totaal aantal bezoekers stuurt wel eens een SMS met opmerking, vraag of klacht. Bredewold: “Dat zijn er gelukkig niet veel. We krijgen nog steeds meer positieve reacties op het SMS-meldpunt dan klachten via het systeem.

Foto: Wikimedia/CC

Probeer sms gratis



Interessant? Deel het met je netwerk!

Over de auteur

Erik Eggens

Connect met Erik via

LinkedIn, Twitter.