SMS Gateway-alerts voor wachtende treinpassagiers

1 minute read

SMS Gateway-alerts voor wachtende treinpassagiers Indian railways

Indian Railways heeft een SMS Gateway opgezet om haar wachtlijstpassagiers op de hoogte te houden van actuele treinvertrektijden. Passagiers hoeven hierdoor niet meer op de website te kijken of het servicenummer te bellen.

De passagiers die op een wachtlijst staan, krijgen nu een SMS-alert als hun positie op de wachtlijst wordt omgezet in een daadwerkelijke boeking. Eind februari 2014 liep de pilot bij Indian Railways af. Begin maart werd de SMS Gateway-dienst officieel gelanceerd en operationeel.

SMS Gateway software

De software voor de SMS Gateway werd ontwikkeld door het aan Ministerie voor Spoorwegen gerelateerde CRIS. De status wordt via SMS gecommuniceerd als de persoon op de wachtlijst bij de boeking zijn of haar mobiele telefoonnummer heeft achtergelaten. Als status wordt omgezet in een boekingsbevestiging, volgt een SMS-alert. Daarbij krijgt de bevestigde passagier eveneens informatie over de treinsamenstelling en vertrektijden.

400.000 SMS-alerts per dag

De technische afdeling CRIS, een autonome afdeling binnen het ministerie, ziet de lancering van SMS Gateway als een mijlpaal en verwacht per dag 4 lakh (400.000) SMS-alerts te versturen. CRIS is verantwoordelijk voor nog meer handige SMS-toepassingen, zoals het kopen van een treinkaartje per SMS.

Website en servicedesk

De dienst is voor de passagiers en gebruikers geheel gratis en wordt door de Indiase overheid bekostigd. De SMS Gateway moet eveneens de storm aan bezoek op de website en de telefoontjes aan de servicedesk van India Railway voorkomen. 

Wilt u meer nieuws over SMS ontvangen? SMS.nl verstuurt maandelijks een nieuwsbrief, waar u zich via deze link voor kunt inschrijven. 



Interessant? Deel het met je netwerk!

Over de auteur

Erik Eggens

Connect met Erik via

LinkedIn, Twitter.