Reisorganisaties opgelet: reizigers massaal op social media

2 minutes read

Vakantie mobile

Nederlanders zijn klaar met de winterdip en gaan massaal op zoek naar zonnige vakantiebestemmingen voor deze zomer. In februari verschijnen de meeste social media berichten van consumenten die een reis hebben geboekt. Is jouw reisorganisatie klaar om consumentenvragen te beantwoorden die binnenkomen via veel verschillende kanalen?

In februari worden volgens onderzoek van Travelnext.nl aanzienlijk meer berichten online geplaatst over vakantie dan in de voorgaande wintermaanden. Bovendien ligt in deze maand de jaarlijkse piek van social media berichten met het woord ‘geboekt’. Hét moment dus voor je klantenservice om online vindbaar en actief te zijn. Help de consument met het vinden van de juiste bestemming -uiteraard via jouw organisatie-, beantwoord zijn vragen en los klachten snel op. Maar hoe zorg je dat je daar bent waar de consument is?  

Social media monitoring

Met alle websites, fora en social media platformen begrijpen we wel dat je heus niet overal tegelijk kan zijn. Maar je bent niet de enige die voor deze uitdaging staat. Daarom zijn er inmiddels al talloze behulpzame tools ontwikkeld die je hierbij kunnen helpen. Met deze tools -voor het gemak vind je hier een vrij compleet overzicht van deze hulpmiddelen- houd je gemakkelijk bij waar jouw bedrijfsnaam genoemd wordt. Bovendien geven veel van deze tools aan of dit in een positieve of negatieve context gebeurt. Zo weet je direct waar je moet inspringen om je naam te redden. 

Alle kanalen centraal

Natuurlijk wordt er door vakantiezoekende consumenten niet alleen ‘over’ reisorganisaties gekletst. Consumenten zullen ook ‘met’ je willen praten als zij een vraag hebben. En dan is het handig als je deze kanalen, denk bijvoorbeeld aan WhatsApp, Facebook Messenger, Telegram en WeChat, door meerdere collega’s tegelijk kan laten beheren. En dan bij voorkeur vanuit één overzichtelijk dashboard waarin je berichten kan opslaan, categoriseren of overdragen. Hiervoor is tegenwoordig de gebruiksvriendelijke customer contact tool GIN

Voorkom vakantiestress

En dan komen al die vragen van reiszoekenden binnen: “Waar vind ik het goedkoopste hotel?”, “Welke bestemming is geschikt voor kinderen?” en “Ik ben op vakantie en heb een andere kamer gekregen dan ik heb geboekt.” Kortom: “Help!”. De ene vraag is dringender dan de andere. En sommige vragen zijn makkelijker te beantwoorden dan andere berichten. Om te voorkomen dat jouw webcare team binnen no time ook dringend toe is aan vakantie, kun je de lasten verdelen. Door chatbots in te zetten om de meest voorkomende en meest eenvoudige vragen direct te beantwoorden, worden alle consumenten snel geholpen en heeft jouw afdeling klantenservice de capaciteit om ook de moeilijke vragen zo snel en goed mogelijk te beantwoorden. 

Wil je meer weten over de mogelijkheden van onze customer contact tool GIN en de integratie van chatbots? Neem contact met ons op en we denken graag met je mee.

CONTACT



Interessant? Deel het met je netwerk!

Over de auteur

Charlotte van Raak

Connect met Charlotte via

LinkedIn.