PwC: 20% meer bezoek online platform bij SMS-marketing

2 minutes read

Ruim 20 procent van de mensen die SMS- of e-mailpromoties van retailers ontvangen, bezoekt naar aanleiding daarvan (sociale media) websites. Dat blijkt uit onderzoek van PwC naar winkelgedrag van ruim 15.000 online consumenten, waaronder uit Nederland.

Online winkelen gebeurt steeds vaker via de tablet en smartphone. Wereldwijd maken ruim vier van de tien internetshoppers gebruik van een mobiel apparaat bij aankopen. Een jaar geleden was dat nog circa drie op de tien, concludeert PwC in het onderzoek.

Betere deal

Van de ondervraagden uit Nederland koopt 61% minimaal maandelijks iets online. In het Verenigd Koningrijk ligt dat percentage op 79% en in Duitsland op 75%. Meer dan de helft (55%) van internetshoppers in de wereld zegt online te shoppen, omdat ze daar een betere deal krijgt dan in de winkel.

Open rate SMS 99%

59% van de ondervraagden (Nederland 36%) volgt zijn of haar favoriete retailmerk via social media. Een even hoog percentage ontdekt interessante merken via social media (Nederland 31%). Ruim een kwart van de Nederlandse respondenten (wereldwijd 21%) bezoekt (social media)websites naar aanleiding van een promotie die ze via SMS of email ontvangen. Consumenten openen en lezen SMS-berichten sneller dan e-mails. De open rate van SMS ligt op 99%, bij e-mail op 32%.

Hoe persoonlijker, hoe beter

Volgens PwC biedt de verschuiving naar online shoppen retailers de kans om persoonlijke aanbiedingen te baseren op persoonlijke voorkeuren. PwC: 'Consumenten nemen geen genoegen met eenheidsworst. Door slimmer data te analyseren die consumenten op internet achterlaten, kunnen retailers hun inspanningen op de meest winstgevende klantsegmenten richten. Dat geeft retailers kansen om op voorkeurslijstjes te geraken.”

Peanutbutter & Jelly?

Volgens de website MobileMarketingWatch zijn SMS en social media de 'peanutbutter and jelly' van de moderne mobile marketing. "De laatste jaren zijn moderne fundamenten geworden binnen een sterk markteingplan. Gecombineerd vormen ze handvatten die een bedrijf exponentieel kunnen laten groeien."

Wilt u meer nieuws over SMS ontvangen? SMS.nl verstuurt maandelijks een nieuwsbrief, waar u zich via deze link voor kunt inschrijven. 



Interessant? Deel het met je netwerk!

Over de auteur

Erik Eggens

Connect met Erik via

LinkedIn, Twitter.