NAC Breda en FC Utrecht bereiken duizenden fans met voicecalls van CM

3 minutes read

NAC Stijn aan de Lijn

Zowel NAC als FC Utrecht heeft recent de voice-oplossing van CM – tevens hoofdsponsor van NAC - gebruikt om duizenden fans op een ludieke manier te bereiken. Respectievelijk zetten zij hoofdcoach Stijn Vreven en aanvoerder Willem Janssen in om hun fans te bereiken. “Een fantastische oplossing die potentie heeft om verder te worden uitgebouwd.”

Beide clubs stonden aan het einde van dit voetbalseizoen voor een belangrijke opgave: NAC kon in de playoffs van de Jupiler League tegen NEC bepalen of het promoveerde naar de Eredivisie. Bij FC Utrecht vormde het winnende lot een een startbewijs in de voorronde van de Europa League. Beide teams toonden zich succesvol: NAC promoveerde en FC Utrecht mag Europa in.


Breda Gelooft

Genoeg reden om hun trouwe fans extra te betrekken bij de uitdagingen die de clubs te wachten stonden. Beiden clubs deden reeds ervaring op met de voice-applicatie van CM. Vorig jaar zette NAC Breda met communicatieman Perry Hendriks, nu werkzaam bij FC Utrecht eenzelfde actie op. “Vorig seizoen heb ik bij NAC samengewerkt met CM om een soortgelijke campagne op te zetten voor de #Bredagelooft campagne. Deze actie werd toen georganiseerd met NAC-stadionspeaker Annie van Hooijdonk. Het is een fantastische oplossing om je publiek op een leuke manier te bereiken.”


Een Utrechts vervolg

FC Utrecht besloot om de campagne van vorig jaar bij NAC een Utrechts vervolg te geven. “Voor de voicemail campagne hebben wij een segmentatie gemaakt op basis van: gouden seizoenkaarthouderverlenger, gewone seizoenkaartverlenger en nog-niet verlenger. Wij vonden het belangrijk zowel verlengers als niet-verlengers te verrassen.” Met de boodschap van aanvoerder Janssen bereikte FC Utrecht zeker 7200 fans.“Het Utrecht publiek is vrij cynisch en kijkt vaak de kat uit de boom”, stelt Hendriks. “Maar om te lezen dat deze actie tot tranen heeft geleid en ook tot persoonlijke mailtjes waarin mensen complimenten uitdelen, omdat ze zien dat FC Utrecht in communicatie stappen heeft gemaakt; dat is een mooie veer in de reet van de hele organisatie.”


9000 fans bereikt

Ook NAC bereikte meer dan 9000 fans met de voicecall die werd ingesproken door hoofdtrainer Stijn Vreven en een uur later bij de fans op de telefoon belandde. “De boodschap van Stijn voor de fans gold als ludieke actie om de fans te bereiken en extra aan te sporen om er dit keer ook weer helemaal voor te gaan”, zegt Jasper Saeijs van NAC. “De actie werd enorm goed opgepikt. Ook het filmpje van de call van Stijn dat we later op sociale media zetten, ging nog volledig viraal. Het is geweldig om de supporters allemaal een persoonlijke boodschap van de trainer te kunnen sturen.”


Zowel NAC als FC Utrecht moesten snel schakelen. “Het ging zeer flexibel”, aldus Hendriks. “Omdat wij pas op zondagavond het resultaat wisten van de finale playoffs, maar wel voor de verlengtermijn 31 mei de voicemail uit wilden serveren, was flexibiliteit ook geboden.” En ook NAC kon zeer snel schakelen om de boodschap van Vreven over te brengen. “Een uur nadat Stijn de boodschap had ingesproken in en het audiobestand was opgestuurd, rinkelden de telefoons van de fans”, aldus Saeijs.


Steeds meer vraag vanuit de sportwereld

René Kaijim van CM over de actie van beide clubs en het gebruik van de voicetoepsassing van CM: “Na het succes van vorig jaar hebben we ook dit jaar weer een voice actie gedaan voor NAC Breda. Vorig jaar was het dé stem van NAC, Annie van Hooijdonk, die de supporters aan de lijn kregen, dit keer hebben duizenden supporters een telefoontje gehad van trainer Stijn Vreven waarin hij alle fans bedankte voor hun steun. Supporters die het gesprek gemist hadden konden terugbellen om alsnog het bericht van Stijn Vreven te horen. Het is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Jasper Saeijs van NAC en uiteraard met hulp van Stijn Vreven zelf. Het is mooi om te zien dat het succes van vorig jaar nu ook is opgepikt door FC Utrecht. We zien bij CM steeds meer vraag naar dit soort oplossingen. Daarom zijn we steeds actiever in de sportmarkt met ticketing, mobile, voice en database oplossingen.”  

Meer over voice



Interessant? Deel het met je netwerk!

Over de auteur

Erik Eggens

Connect met Erik via

LinkedIn, Twitter.