‘De vraag of het niet gemakkelijker en sneller kon was onvermijdelijk’

2 minutes read

de Stoomstichting Nederland

Veel ervaring met vertraging of uitval van treinen heeft SSN, de Stoom Stichting Nederland, nog niet. Maar voor het geval een stoomtrein onverhoopt uitvalt, legde SSN alvast een SMS-netwerk aan om haar reizigers tijdig en effectief op de hoogte te stellen van de eventuele vertragingen.

De Stoom Stichting Nederland rijdt met enige regelmaat met door stoomlocomatieven getrokken gezeschapstreinen over het Nederlandse, maar ook het Duitse spoorwegnet. In 2010 kreeg SSN van ProRail te horen dat door sneeuwval de rit met 200 gasten niet kon doorgaan. Vanaf het moment van de melding om vier uur ’s ochtends mocht de organisatie, die geheel bestaat uit vrijwilligers, de gasten telefonisch op de hoogte stellen van de afgelasting.

Ondanks de omvang verliep die tijdrovende klus goed, maar de vraag of dat niet handiger en sneller kon, bleek niet veel later onvermijdelijk. “Aangezien wij van al onze reizigers de contactgegevens hebben, lag een SMS-berichtje in dit soort gevallen voor de hand”, vertelt Rob Grootveld van SSN. “Als webmaster ging ik op zoek naar de mogelijkheden op dit vlak. En al snel vond ik een aantal serviceproviders die niet alleen deze mogelijkheid aanboden, maar deze bovendien op een manier dat ze eenvoudig en volledig geïntegreerd kon worden in ons bestaande reserveringssysteem.”

Inmiddels heeft de stichting SMS Gateway een aantal keer getest, maar nog nooit daadwerkelijk hoeven toepassen. In december 2012 hing het er om of SSN had SMS Gateway voor de eerste keer moeten gebruiken, maar de rit kon ternauwernood doorgaan. “We hebben het dus nog niet nodig gehad, maar we weten nu wel dat de functionaliteit in ieder geval beschikbaar is”, aldus Grootveld.

We kunnen volstaan met één simpele handeling vanaf een willekeurige internetlocatie."

“In voorkomende gevallen kunnen we vanaf een willekeurige internetaansluiting een SMS-bericht uitsturen via de gateway naar alle reizigers en medewerkers van een specifieke rit. In een dergelijke situatie hoeven we dus geen honderden telefoontjes te plegen, maar kunnen we volstaan met één simpele handeling vanaf een willekeurige internetlocatie.”

 



Interessant? Deel het met je netwerk!

Over de auteur

Erik Eggens

Connect met Erik via

LinkedIn, Twitter.