Campagne AMBER Alert levert bijna half miljoen aanmeldingen op

2 minutes read

De intensieve campagne van AMBER Alert Nederland om 1 op de 10 Nederlanders mee te laten zoeken bij een AMBER Alert, de zogenaamde #1op10 actie, kan als zeer succesvol worden beschouwd.

Bijna een half miljoen mensen meldden zich aan voor de gratis dienst via SMS, social media en andere media.

De actie begon op 21 mei in de ochtendshow bij Giel Beelen. De stand was toen 1.438.101 aanmeldingen. Op zaterdag 25 mei, de Dag van het Vermiste Kind, was de eindstand 1.926.572.

Het aantal aanmeldingen betekent een stijging van het totaal van 33 procent. Als er een AMBER Alert uitgaat voor een vermissing, krijgen nu in totaal 725 duizend mensen een SMS met een beschrijving van het vermiste kind. Het werkelijke bereik ligt nog hoger omdat het bericht tevens wordt verspreid via schermen, snelwegborden en op TV, radio en websites van onder meer de Telegraaf en de Publieke Omroep.

De kracht van het AMBER Alert-systeem is dat binnen zeer korte tijd héél Nederland op de hoogte kan worden gebracht van een urgente kindervermissing – door alle media in te schakelen, SMS, maar ook social media en grote schermen en apps. “En dit is nou juist de kracht van het systeem”, legt Joop Bindels van AMBER Alert uit. “Want juist de eerste paar uur van een kindervermissing zijn heel belangrijk en kunnen het verschil tussen leven en dood betekenen.”

De organisatie achter AMBER Alert ziet het aantal reacties op reguliere vermissingen na de campagne eveneens toenemen. Sindsdien vragen veel mensen via mail en Facebook hoe ze zich kunnen aanmelden en bijdragen aan de uitbreiding van het systeem. “Bij een actief AMBER alert zoals in het geval van Jayden, praat je nu al snel over duizenden reacties op alleen Facebook”, stelt  Bindels. 



Interessant? Deel het met je netwerk!

Over de auteur

Erik Eggens

Connect met Erik via

LinkedIn, Twitter.