Adidas opent SMS-meldpunt tegen uitbuiting

1 minute read

Sportkledingfabrikant Adidas opent een SMS-meldpunt om uitbuiting van medewerkers van haar Aziatische leveranciers tegen te gaan. Op een klacht van 160 tekens reageert Adidas direct, zo meldt het Duitse dagblad Handelsblatt zondag.

Volgens Frank Henke, verantwoordelijk voor maatschappelijk verantwoord ondernemen bij het sportkledingmerk, was een eerdere pilot in Indonesië al een succes. Vier andere Indonesiche fabrieken krijgen nu eveneens een SMS-meldpunt en ook bij een fabriek in Vietnam wordt een meldpunt opgericht.

Door het meldpunt wil Adidas vroegtijdig op de hoogte zijn van misstanden in fabrieken van haar toeleveranciers. “De meeste arbeiders hebben al een mobiele telefoon”, zegt Henke. Adidas kiest voor deze manier omdat er zo geen tussenkomst is van het fabrieksmanagement. Het management constateerde eerder dat resultaten van controles in de fabrieken het management niet meer bereikten.

In Bangladesh stortte onlangs een groot fabriekspand in de hoofdstad Dhaka in nadat  de eigenaar vermoedelijk clandestien drie verdiepingen op het pand had gezet. Het dodental staat vooralsnog op 600. Fabrieksmedewerkers hadden kort van tevoren scheuren in de muren ontdekt. 



Interessant? Deel het met je netwerk!

Over de auteur

Erik Eggens

Connect met Erik via

LinkedIn, Twitter.