80% DigiD'ers gebruikt mobiel voor veiliger inloggen

1 minute read

80 procent van de DigiD-gebruikers heeft een mobiel telefoonnummer opgegeven

Tachtig procent van de DigiD-gebruikers heeft een mobiel telefoonnummer opgegeven voor sterke authenticatie (DigiD-midden) bij DigiD. Over 2014 was een stijging van 32,7% te zien in het gebruik van DigiD-midden.

Dat meldt minister Ronald Plasterk (PvdA) in een brief aan de Eerste Kamer. DigiD heeft op dit moment ca. 600 aangesloten afnemers en kent ca. 11 miljoen gebruikers. Deze genereerden in 2014 ca. 158 miljoen authenticaties. De beschikbaarheid voor DigiD lag in 2014 boven de met de leveranciers afgesproken norm van 99,95%.

Username, password én sms-code

Op dit moment kent DigiD de niveaus Basis en Midden. Voor Basis identificeren gebruikers zich met een gebruikersnaam en een wachtwoord; voor Midden identificeren gebruikers zich met een gebruikersnaam, een wachtwoord én een SMS-code.

Minder kwetsbaar voor phishing

Burgers kunnen er nu zelf ervoor kiezen om standaard in te loggen op niveau Midden. Dat maakt hen – vanwege de tweede authenticatie door middel van SMS – minder kwetsbaar voor bijvoorbeeld phishing. Logius en CM werken samen in het verschaffen van de eenmalige wachtwoorden die worden afgeleverd op de mobiele telefoon van de DigiD-gebruiker. In 2011 werd de migratie afgerond waarna CM het sms-verkeer voor de DigiD-codes verwerkte.

DigiD Basis en DigiD Midden zijn van STORK niveau 2 resp. 2+. Het voordeel van DigiD Midden boven DigiD Basis is dat daarmee in belangrijke mate wordt voorkomen dat burgers hun accountgegevens onbewust afstaan en dat daarmee het risico van phishing van accountgegevens kan worden tegengegaan. Deze praktijken behoren tot de grootste problemen binnen en buiten overheid bij voorkomen van fraude en oneigenlijk gebruik bij digitale dienstverlening.

MEER VEILIGHEID?



Interessant? Deel het met je netwerk!

Over de auteur

Erik Eggens

Connect met Erik via

LinkedIn, Twitter.