previous icon Terug naar blog
Mar 02, 2017
4 minutes read

7 tips voor succesvolle SMS campagnes

Hoe zorg je voor een succesvolle SMS marketing campagne? Dit 160 tekens tellende marketingmiddel biedt meer mogelijkheden dan je wellicht op het eerste gezicht zou verwachten. Wij delen de 7 geheimen voor succesvolle SMS marketing graag met je.

1. Aantrekkelijke SMS berichten

Tenzij je jouw ontvangers wil overladen met talloze SMS berichten, zal je jouw boodschap moeten beperken tot de 160 tekens van één SMS. Dit betekent dat je creatief om moet gaan met de ruimte die je hebt om jouw boodschap over te brengen. Maak de tekst aansprekend zonder in te leveren op overtuigingskracht of begrijpelijkheid. Je kan voor inspiratie kijken naar Twitter berichten, bijvoorbeeld van Coolblue, Bol.com en Amazon, met eenzelfde beperkte ruimte. Zorg vooral dat je communiceert op een manier die past bij jouw doelgroep en jouw bedrijf. 

2. Duidelijke call to action

Wat wil je dat de ontvanger van je bericht doet nadat hij je zorgvuldig geformuleerde SMS heeft gelezen? Zorg dat het doel van jouw bericht wordt bereikt doordat je de ontvanger ook expliciet tot actie aanzet. Stuur dus niet alleen een kortingscode of de aankondiging van een evenement, maar nodig de ontvanger uit om op de hyperlink te klikken, zich alvast aan te melden of de code binnen 24-uur in te wisselen. 

SMS conversionblock NL

3. Exclusief SMS bericht

Is de aanbieding voor iedereen beschikbaar, dan heeft het voor de ontvanger geen meerwaarde dat je hem of haar een SMS stuurt. Zorg er dan ook voor dat de ontvanger een duidelijke reden heeft om zich niet uit te willen schrijven voor je SMS lijst. Maak het daarom ook duidelijk dat de consument een exclusieve aanbieding heeft ontvangen. Dit kun je expliciet vermelden, maar je kan er ook voor kiezen om bijvoorbeeld het woord SMS op te nemen in de kortingscode of door aan te geven dat dit een exclusief bericht is voor de VIP’s.

4. Gepersonaliseerd SMS bericht

Omdat SMS marketing campagnes een krachtig middel zijn, ben je niet de enige die via SMS om de aandacht van je klant vraagt. Jouw bericht moet dan ook echt het lezen waard zijn. Hierin is personalisatie onmisbaar. Er zijn meerdere manieren om een bericht succesvol te personaliseren om zo zijn meerwaarde te verhogen. Denk aan het toevoegen van de naam van de gebruiker, maar ook die van de afzender zelf. Ook kun je overwegen subcategorieën toe te voegen aan je SMS lijst, zodat je de relevantie van het bericht ook op andere data kan verhogen. Lees hier meer over gepersonaliseerde SMS. 

sms examples

5. Interactief SMS bericht

Tegenwoordig hoeft een SMS campagne allang niet meer alleen één kant op te gaan. Als je gebruik maakt van het juiste platform, kun je eenvoudig instellen dat je ontvanger direct reageert op jouw SMS campagne. Hierdoor kunnen ontvangers die reageren op je bericht meteen een discussie starten zoals in een echt gesprek. Dit maakt je bedrijf niet alleen meer bereikbaar, wat van grote invloed kan zijn op de merkbetrokkenheid. Het geeft je ook de mogelijkheid om vragen en feedback te ontvangen van je klant en zo je bedrijf naar een hoger niveau te tillen. 

6. Vragen of enquêtes

Natuurlijk zijn er nog meer mogelijkheden om deze feedback van je consument te ontvangen. SMS leent zich, als laagdrempelig en persoonlijk communicatiemiddel, perfect voor het verzenden van enquêtes.

7. Timing en frequentie

Nog een laatste en niet onbelangrijk punt is timing. Je kan je voorstellen dat als je een zorgvuldig opgestelde SMS campagne op het verkeerde moment stuurt, dat zonde is van je tijd, geld en moeite. Zorg er dus voor dat je weet wanneer je jouw publiek moet bereiken. Dit kan per doelgroep verschillen.

Niet alleen voor timing maar voor alle punten geldt dat de perfecte SMS campagne bepaald wordt door jouw doelgroep. Durf hierin ook gerust een beetje te experimenteren en kijk naar resultaten als open ratio en click rates. Data analyse zal je vertellen welke berichten het meest effectief zijn voor jouw doelgroep.

Wil jij ook de beste SMS marketing campagnes versturen?

Was dit artikel interessant?
Deel het!
CM.com
verbindt dagelijks tienduizenden bedrijven met miljoenen consumenten via hun mobiele telefoon. Achter de schermen vanaf ons innovatieve platform zorgt CM.com ervoor dat bedrijven via deze miljoenen berichten, telefoongesprekken en betalingen onderdeel zijn van het leven van mensen.

Laatste artikelen

SMS Appointment Notifications
Apr 08, 2024 • SMS

Grijp de kans om jouw bedrijf te stroomlijnen met de kracht van SMS

Klanten die niet komen opdagen voor afspraken, vertragingen bij leveringen, achtergelaten online winkelwagentjes, late betalingen - al het bovenstaande kan voor veel bedrijven een behoorlijke kopzorg zijn. Maar geen nood! SMS heeft de oplossing.

SMS Customer Service
Apr 08, 2024 • SMS

Zet SMS effectief in bij achterstallige betalingen

Organisaties staan voor de grote uitdaging om achterstallige betalingen en cashflow op een effectieve en positieve manier met klanten te managen Je wilt betalingen innen zonder de relatie met de klant te verzuren. Op dit gebied heeft SMS zich ontpopt als een krachtige, efficiënte en handige tool voor zowel bedrijven als klanten. In deze blog onderzoeken we hoe we SMS effectief kunnen inzetten voor achterstallige betalingen, waarbij we de voordelen en best practices belichten.

SMS Customer Service
Mar 12, 2024 • SMS

Optimaliseer de customer experience met waardevolle inzichten en live ondersteuning via SMS

Voeg SMS als kanaal toe aan jouw klantenserviceplatform en start de conversatie met klanten op het meest betrouwbare communicatiekanaal. Voer persoonlijke gesprekken zonder die belangrijke persoonlijke touch te verliezen en verzamel waardevolle inzichten met gestroomlijnde SMS-feedbackverzoeken om de klanttevredenheid te verhogen.

drive-engagement-and-convert-your-conversations-with-whatsapp-carousel
Feb 21, 2024 • WhatsApp

Converteer je conversaties met WhatsApp Carrousel

Ga jij het gesprek met je klanten al aan op WhatsApp? Het WhatsApp Business Platform, het zakelijke communicatieplatform van een van de populairste messaging kanalen ter wereld, heeft een breed aanbod aan krachtige tools om de communicatie met klanten te verbeteren en de verkoop te stimuleren. En ze hebben er nu nóg een innovatieve nieuwe functie bij: WhatsApp Carrousel.

sms-vs-mms-vs-rcs
Feb 08, 2024 • SMS

SMS vs. MMS - Wat is het verschil?

Er lijken tegenwoordig wel oneindig veel manieren te zijn om berichten te versturen, en de verschillende namen en afkortingen van al die kanalen kunnen beginnen te duizelen. In dit blog gaan we het hebben over SMS en MMS, en de verschillen tussen die twee.

sms-in-ecommerce
Feb 08, 2024 • SMS

SMS in e-commerce - Creëer een succesvolle e-commerce strategie met SMS

Wil je ook dat jouw bedrijf groeit? Dan is klantcontact essentieel. Nu alles en iedereen met elkaar verbonden is via die krachtige kleine computers in onze handen, wordt de manier waarop je met klanten communiceert steeds belangrijker voor je succes. Lees hier alles over hoe je SMS kunt gebruiken om je klantcontact te verbeteren, verkoop te stimuleren en een band op te bouwen met loyale klanten.

how-popular-is-sms
Feb 07, 2024 • SMS

Hoe populair is SMS in 2024 en wat is de toegevoegde waarde voor bedrijven?

SMS is een van de oudste messaging kanalen. De opkomst van moderne instant messaging apps heeft een deuk geslagen in het sms-verkeer, maar betekent dat dan dat SMS verleden tijd is? In tegenstelling tot de nieuwere apps met hun uitgebreide functies, is SMS vrij basaal in zijn functies - gewone tekstberichten, geen poeha, en een karakterlimiet van 160 tekens. Ondanks dat is SMS nog steeds een van de meest impactvolle communicatiekanalen. Lees alles over SMS statistieken en de blijvende waarde ervan voor moderne zakelijke communicatie.

Ads That Click to WhatsApp
Jan 17, 2024 • Instant Messaging

Advertenties die doorklikken naar WhatsApp: Wat is het en wat heb je er aan?

Succesvolle marketing betekent het creëren van persoonlijke en conversationele ervaringen voor je klanten. En waar kun je beter contact leggen met je klanten dan op hun favoriete sociale mediaplatforms en -kanalen zoals Facebook, Instagram en WhatsApp? Met advertenties die doorklikken naar WhatsApp, oftewel click-to-chat WhatsApp-advertenties, kun je je klanten de directe en persoonlijke betrokkenheid bieden waar ze naar verlangen. Lees er alles over!

Jouw festival als eyecatcher
Dec 28, 2023 • Customer Experience

Jouw event als eyecatcher: 7 futureproof trends om op in te springen

In het overvolle eventlandschap is het steeds lastiger om je ticketsales op peil te houden. De concurrentie is enorm en iedereen richt zich op dezelfde doelgroepen. De kans is groot dat een event met holle programma’s en dure tickets over 5 jaar niet meer bestaat. Investeer in je merk, innoveer en spring in het oog, alleen dan heb je een stevige basis voor de toekomst. Wij geven je 7 trends om op in te spelen voor een futureproof toekomst.

Is this region a better fit for you?
Go
close icon